25 May 2010

Samseng di sekolah.

Dari keratan akhbar The Star (online) hari ni mendedahkan masaalah displin yang kronik disekolah. Selalunya masaalah yang macam ni berlaku di sekolah yang mempunyai ramai murid keturunan India.

Dalam keratan akhbar tersebut dilapurkan kejadian berlaku di salah sebuah sekolah menengah di Rawang , Selangor. Sebenarnya sudah lama kita dengar perkara ini. Sekolah lain yang mengalami masalalah yang serupa ialah salah sebuah sekolah menengah kerajaan yang terletak di Batu Cave, KL. Murid sekolah ni juga ramai dari kaum India.

Perkara ni dah lama jadi bualan mulut masyarakat terutama dikalangan tenaga pengajar atau guru. Tapi bila ada pihak atasan yang buat pekak dan buta, rungutan para guru tak kemana. Lapuran polis yang dibuat juga tidak berkesan. Polis Malaysia lah katakan, jika ada lapuran, tahan, lepas tu bebas. Polis hanya cekap buat kerja atas kes yang UMNO ada kepentingan.

Genarasi samseng macam ini sebenarnya akan menguntungkan Barisan Nasional. Golongan inilah yang bakal menjadi penyokong BN. Golongan inilah yang diupah oleh Umno/BN menjadi samseng bermotosikal yang cuba membuat kacau dalam setiap pilihanraya.

(klik pada imej untuk paparan jelas)