30 Dec 2010

Mahfuz letak jawatan pengerusi Kedah Sato.






Syabas Sdr Mahfuz kerana mempunyai pendirian dan prinsip.

18 Oct 2010

Rosmah dapat RM111 juta, kakitangan kerajaan hanya dapat RM500.

Dibawah adalah email yang berligar dil kalangan kakitangan kerajaan. Dari kandungan email ini menunjukkan ramai kakitangan kerjaan yang tidak berpuas hati dengan Bajet 2011 yang baru di bentangkan Najib. email ini aku terima dari salah seorang kaki tangan kerajaan senoir di INTAN KL.

Rosmah dapat RM111 juta, kakitangan kerajaan hanya dapat RM500.

Aku tetap berpendirian jika masih ada orang Melayu yang mengundi UMNO dalam Pilihanraya akan datang tetap aku anggap sebagai "BODO!!". Oleh yang demikian cukuplah kita menjadi bodoh kerana diperbodohkan oleh kerajaan yang berketuakan UMNO ini. Kerajaan yang diperintahkan UMNO ini kelihatannya hanya mementingkan rakyat apabila mereka berhasrat kepada sokongan rakyat. Ramai yang mengatakan pilhanraya kian hampir. Sebab itulah kerajaan UMNO /BN ini kelihatan sepintas lalu begitu lunak dalam Bajet 11nya.
Namun demikian jika diamati Bajet 11 ini adalah Bajet untuk kroni dan untuk isteri yang suka membazir. Elaun JKKK dinaikkan sedangkan apa yang JKKK buat untuk orang Melayu di kampung-kampung? Bayangkan betapa tidak bertanggungjawabnya JKKK kerana ada kalangan JKKK yang menjadi broker tanah untuk dijual tanah orang Melayu kepada bangsa bukan Melayu yang kaya raya. Sekadar duduk 'bermesyuarat' yang tidak mampu menyelesaikan masalah rakyat tempatan. Siapakah JKKK ini kalau tidak orang UMNO totok yang sering menganaktirikan kalangan penduduk yang berlainan fahaman politik. Dan banyak jugak projek-projek kecil luar bandar yang disapu oleh JKKK dan kroni. Inilah antara yang diiktiraf oleh kerajaan UMNO/BN kerana kerja-kerja mereka untuk UMNO bukan untuk rakyat.
Siapa pula kontrator kelas F? Walaupun ada yang tidak menyokong kerajaan namun majoritinya adalah dari kalangan pemuda UMNO/BN dan UMNO/BN bahagian yang mendapat 5 hingga 6 projek seorang! Inilah antara orang yang ditolong dalam Bajet 11 ini yang akhirnya akan menyumbang kepada UMNO. Orang UMNO juga yang diberi ganjaran! Rakyat yang tidak menyokong UMNO....padan muka! Apa yang Kelantan dapat dari Bajet 11 ini? Itulah UMNO sebenarnya.
Semua orang sayang isteri tetapi adalah melampau sayang isteri sehingga menidakkan peranan Kementerian yang berkenaan dan hak rakyat awam. Isteri dengan projek PERMATA yang di atas kerja sahaja untuk anak-anak genius miskin, namun realitinya, menjadi untuk anak-anak orang kaya juga, telah mendapat RM111 juta sedangkan Sekolah Agama Rakyat yang dipenuhi oleh ribuan rakyat miskin di seluruh negara hanya mendapat RM95 juta.
Paling hiba dan menyedihkan kakitangan awam yang bekerja tanpa mengenal penat dan lelah hanya mendapat ihsan anak sekolah tahun depan sebanyak RM500 ringgit seorang. Cukupkah RM500 tu? Kata seorang sahabat yang juga seorang kakitangan awam, " Muka aku ni dah dua tahun Najib jadikan muka RM500."
Aku hanya menjawab sinis, " Padan muka engkau..pangkah lagi... !".
Bajet 11 bajet untuk rakyat ?
Enhanced by Zemanta

14 Oct 2010

Last Sekali, Depa Lungguk Kat JKR Juga

..Ini la kerja Jabatan Pelajaran. Kerja baikpulih bangunan sekolah macam ni Jabatan Pelajaran yang buat. Pilih kontraktor kroni untuk dapat projek. Jabatan Pelajaran bukanya ada kakitangan teknikal untuk kendalikan projek kejuruteraan. Yang bertanggung jawab selia projek dari kalangan yang tak layak. Dulu kerja baik pulih macam ni JKR akan kendalikan. Sekarang tidak. Jabatan Pelajaran yang buat.
Jabatan Pelajaran sebenarnya sarang orang tertentu untuk songlap duit. Kalau tanya tukang buat rumah kampong pun depa akan gelak isu lantai sekolah runtuh macam ni. Ada ka simen nipis di turap atas lantai kayu lama. Bila siap nampak cantik. Kontraktor untung sakan, pegawai di jabatan pun dapat habuan. Lama kelamaan kayu lantai reput, lantai simen pun runtuh. Yang naya anak-anak yang cedera.
Bila dah runtuh macam ni  Jabatan Pelajaran tolak kat JKR. Masa nak buat dulu tak cari JKR pun.

Masaalah macam ni kita kena sekat. Takat nak repot kat SPRM tak payah la, buang masa saja. Tunggu PRU13, tukar kerajaan pusat lepas tu korek sikit-sikit bisul dan nanah dalam badan-badan kerajaan, termasuk bisul dan nanah dalam SPRM.

Kawasan Rekreasi Sidim Ada Hantu

.. Elok juga tempat ini ada hantu. Kalau hantu tak duduk disini, tempat mereka ak\an diambil alih oleh manusia berperangai macam hantu.
Kawasan Rekreasi Sidim ini sebenarnya adalah pusat malakukan maksiat. Menurut penduduk tempatan, pasangan dari luar sering datang kesini tujuan melakukan maksiat. Aduan telah di buat ke pihak berkuasa tetapi tiada tindakkan dilakukan.

Sebut saja nak siasat, terus kena tukar.

Kedua berita di bawah adalah dari Mstar Online:
Mula-mula berita in keluar;
Lepas tu berita ini pula;
Mungkin ada sesuatu yang tak kena apabila Datuk Abdul Rahman Osman mengeluarkan kenyataan akan mengambil tindakkan keatas ramai lagi yang terlibat berkaitan kemasukkan pendatang haram.

Datok Azhar kenalah minta maaf

.....Kalau nak tengok style nana tanjong bercakap, style lenggok kepala dan loghat penang, sila lihat YouTube dibawah:




5 Oct 2010

Parti Gerakkan Menuju Kehancuran.

.Parti Gerakkan semakin tenat dengan krisis dalaman yang di hadapi. Petikkan dibawah adalah dari akhbar Star Online.
.
.
.
.
.

Isu Kenaikkan Tarif Air - Penjelasa Ust Azizan

2 Oct 2010

Kuliah Mingguan Ust Mutalib

Kuliah mingguan Ustaz Mutalib yang di adakan setiap Sabtu bermula pada hari ini setelah bercuti tiga minggu. Seterusnya, malam ini akan diadakan majlis rumah terbuka bertempat di hadapan Annadhoh Inn, Penanti. Semua di jumput hazir. Majlis bermula jam 8 mlm hingga 12 mlm.

29 Sep 2010

Lapuran Awal Siasatan SPRM kes cubaan rasuah ADUN Kulim

.............
video






 http://malaysia-today.net/mtcolumns/34848-proof-that-the-macc-is-a-component-member-of-barisan-nasional

UPSR, jawapan bocor di Terangganu


..............
Dari email:
Petang tadi saya berkesempatan minum dan makan roti canai dengan beberapa orang kawan yang bekerja sebagai guru.
Mendengar daripada topik perbualan mereka, kisah dan cerita yang berlaku di dalam sistem pendidikan negara ini amat membimbangkan saya. Daripada markah lulus (passing mark) untuk subjek sains dan matematik yang diubah-ubah untuk mencapai target peratusan lulus sehinggalah kepada soalan UPSR yang bocor hampir setiap tahun.
Menurut seorang kawan saya ini, beberapa pelajar yang mendapat keputusan yang sangat cemerlang seperti mendapat "A" di dalam semua subjek di dalam peperiksaan UPSR mereka telah diterima masuk ke sekolah berasrama penuh, tetapi selepas beberapa bulan, mereka dinasihatkan supaya menukar ke sekolah biasa kerana didapati masih tidak menguasai asas pembacaan, penulisan dan pengiraan.
Bayangkan, pelajar yang mendapat semua "A" dalam UPSR dinasihatkan keluar dari sekolah berasrama penuh kerana tahap sebenar mereka tidak menggambarkan keputusan UPSR mereka.
Menurut kawan-kawan guru ini, projek "menolong Melayu" (kononnya) ini bermula selepas pencapaian markah yang teruk di dalam subjek sains dan matematik di kalangan pelajar Melayu apabila pengajaran dalam bahasa Inggeris mula-mula diperkenalkan untuk kedua-dua subjek ini.
Pada mulanya, langkah menurunkan markah lulus dilakukan hanya sebagai 'quick fix' sahaja kerana untuk mengelakkan kejutan dan menjaga air muka jabatan dan kementerian pendidikan.
Tetapi amalan mengubah-mengubah markah lulus sudah menjadi budaya dan mula sebati di dalam sistem. Menurut kawan-kawan guru ini, mereka terkejut bagaimana ramai murid yang mereka mengajar setiap hari boleh mendapat "A" di dalam peperiksaan sebenar UPSR sedangkan markah kebiasaan yang diperolehi sepanjang ujian dan peperiksaan percubaan hanya sekitar 25 peratus sahaja.
Menurut kawan-kawan guru, golongan atasan di dalam Jabatan Pendidikan amat menjaga "KPI" mereka yang berdasarkan kepada peratusan kelulusan dan juga peratusan mendapat "A". Lagi pun ini untuk "membantu Melayu", kata mereka.
Penyakit ini ditambah juga oleh satu barah yang lain, iaitu soalan peperiksaan UPSR yang bocor setiap tahun.
Kebocoran kertas soalan UPSR inilah yang menghasilkan pelajar yang layak masuk ke sekolah berasrama penuh, tetapi masih terkial-kial untuk menulis dan membaca.
Menurut kawan-kawan guru ini, 10 tahun yang lalu, mereka senang untuk meramalkan pelajar yang akan mendapat keputusan yang cemerlang atau yang gagal di dalam UPSR kerana keputusan peperiksaan sebenar juga lebih menyerupai keputusan ujian dan peperiksaan percubaan yang dilakukan oleh
pihak sekolah. Tetapi pada hari ini, keputusan UPSR mengejutkan mereka. Pelajar yang tidak pernah lulus di dalam peperiksaan di sekolah sepanjang tahun tiba-tiba mendapat "A" di dalam UPSR.
Menurut kawan-kawan guru ini, kebiasaanya Terengganu ialah negeri di mana bermulanya soalan UPSR yang bocor. Ini kerana kertas peperiksaan UPSR akan tiba lebih awal di atas pulau-pulau yang mempunyai sekolah-sekolah.
Mampus lah kita macam ni...
Komen:
Wak dapat email ni dari kawan2 yang prihatin akan masaalah yang melanda sistem Pendidikan kita kini.Jika benar dan berkemungkinan benar kerana komuniti ditampat Wak ni pun telah mengalami situasi ni 3 ke 4 tahun lepas.Budak-budak yang sering gagal dalam peperiksaan sekolah biasa(rendah)tup-tup jer dapat 5A..4A dan mendapat tawran belajar di Asrama Penuh..selang 2 ke 3 bulan balik ke sekolah berdekatan ..Bila ditanya jauhlah,si Ibu tak tahan rindu danpelbagai alasan remeh dengan menafikan bahawa anak mereka sebenarnya tiada kemampuan yang sebenarnya menghadapi situasi sebenarnya.
Jika begini Wak tak heranlah jika Universiti kita dipenuhi anak-anak muda yang bukan sahaja rendah akhlak malah akademik mereka juga ditahap yang meragukan.Patut benar mereka tiada daya tahan menghadapi pancaroba di alam pekerjaan.Berapa ramai mereka yang konon bijak pandai ini terjebak ke dalam masaalah sosial sehingga kes-kes buang anak terjadi dari golongan mereka.Sepatutnya Kementerian yang bertanggungjawab lebih prihatin akan masalah ini dengan mengkaji akar ubinya dan menjalankan post mortem yang dapat membasmi gejala ini dari terus berlualasa.
Enhanced by Zemanta

24 Sep 2010

Laluan Feri Yang Rosak

Isnin lepas laluan atau ramp kereta untuk menaikki feri telah pecah. Berlaku di Pangkalan Raja Uda, disebelah George Town sana, berth no.3.

Feri yang berlabuh sedang menanti kereta masuk. Setelah separuh kereta yang akan ke Butterworth masuk, ramp yang di gerakkan dengan kawalan hidrolik telah pecah pin yang sebelah kiri. Masaalahnya kereta sudah tidak selamat melalui ramp tersebut. Malangnya lagi, ramp pula sudak tidak boleh dinagkat oleh sistem hidrolik kerana pin yang pecah tersebut. Oleh kerana ferri tidak dapat berlepas, kereta yang dah masuk kedalam feri terpaksa menuggu disitu sementara pihak Pelabuhan Pulau Pinang mencari jalan penyelesaian.

Lima unit Chain Block di gunakan untuk menarik balik ramp yang ranggang ke posisi yang selamat. Setelah dua jam kerja pembaikkan sementara dijalankan baru lah kereta yang terperangkap dalam feri debenarkan keluar untuk menggunakan feri lain bagi meneruskan perjalanan ke Butterworth.

Pin baru sedang dibina di bengkel, dua hari lagi mungkin siap. Dijangka 26 Sept 2010 baru dapat Berth No.3 berfungsi semula.

Pangkalan feri di sebelah George Town di beri nama Pangkalan Raja Tun Uda, sempena nama gavenor Pulau Pinang yang petama. Sementara di sebelah Butterworth di beri nama Pangkalan Sultan Abdul Halim, sempena nama sultan Kedah sekarang.

10 Sep 2010

Solat Aidil Fitri di AnNadhoh, Penanti

Solat di imami oleh Ustaz Abdul Mutalib Maarof sendiri seterusnya menyampaikan khutbah. Jamaah lelaki dan wanita lebih kurang 300 orang. Dewan madrasah yang biasanya dapat memuatkan 5000 jamaah setiap kuliah hari Sabtu.

Sumbangan Kerusi Roda dari Ustaz Hassan Razak kepada ahli Kelab Penyokong PAS


Kesibokkan dalam bulan Ramadhan bukan penghalang untuk melakukan kerja amal. Pada 29 Ramadhan 1431 yang lalu, Ustaz Hassan Razak melakukan kunjungan kerumah seorang ahli Kelab Penyokong PAS berbangsa India di Kulim untuk menyampaikan sumbangan kerusi roda.
Walau pun di sebelah malam sibok dengan tazkirah dan kuliah subuh di merata masjid, Ustaz Hassan selaku Yang Di Pertua PAS Kawasan Kulim Bandar Baharu tetap menjalankan kerja amal pada siang hari  mengunjungi ahli masyarakat yang kurang bernasib baik. Sumbangan yang dihulurkan oleh beliau sedikit sebanyak mengurangkan beban golongan yang kurang bernasib baik ini menjelang syawal yang bakal menjelma. Bukan saja orang melayu di kawasan Kulim Bandar Baharu tetapi juga kaum India dan China tidak ketingalan.

4 Sep 2010

Tazkirah

Tazkirah Ramadhan oleh Ustaz Hafiz Adnin Zulkifli sedang berlangsung di Masjid AnNur, Junjong. Antara intisari tazkirah ialah: 1) Golongan yg berpuasa bersungguh-sungguh akan mendapat keampunan Allah.
2) Org Islam yg selamat ialah golongan yang menegakkan hukum Allah. 3) Segala perintah Allah ditujukan kpd org beriman. 4) Ilmu agama perlu di dalami untuk menjadi mukmin yang sejati. 5) Ibubapa yang bertakwa akan melahirkan anak-anak yang bertakwa. 6) Kes kes jenayah akan berkurangan kalau kita kembali kepada hukum agama. 7) Puasa rohani dan puasa jasmani, keduanya perlu di lakukan dalam bulan Ramadhan. 8) Manusia yang mempunyai nilai disisi Allah ialah yang bertakwa. 9) usahakan segala perbuatan kita menghasilkan pahala.

2 Sep 2010

Teo Nie Ching dapatkan penjelasan Nik Aziz

Puteri UMNO guna surau.


Umno silalah gunakan surau dan masjid untuk acara politik, tak apa, tak jadi kudis pun. Tak sapa akan halang kalau tujuan majlis memberi manafaat pada masyarakat. Lagi pun UMNO mana ada bangunan sendiri nak buat majlis, kena la menumpang di bangunan lain. Lain la PAS, ada pejabat cawangan sendiri, ada markas sediri, boleh buat apa saja majlis di bangunan harta sendiri.

Kalau majlis ni di buat di Selangor sudah tentu tak boleh pasai sultan Selangor dah bagi warning, masjid tak boleh guna untuk majlis politik. Junjong bukannya di Selangor, Junjong di Kedah, Sultan Kedah tak murka. Walaupun UMNO adalah parti pembangkang di Kedah, tak siapa halang majlis ini berjalan.

Bayangkan kalau Kedah bawah UMNO macam sebelum 2008, PAS buat program macam ni di surau, tentu riuh tiga hari tiga malam dalam TV dan koran ( koran= akhbar, guna istilah Indonesia sikit), tak dak kisah lain, kisah salah guna surau untuk tujuan politik.
 
Dengan ini orang ramai boleh bandingkan mentaliti orang UMNO dengan PAS. Sapa yang lebih matured? Kalau PAS la pembangkang buat majlis macam ni di surau, orang UMNO akan lompat tak tentu hala tahap gila babi. Tapi UMNO, sekarang pembangkang di KEDAH, buat majlis guna surau tak dak sapa pun halang. Geng geng atas pagar tu cuba timbang tengok, pilihanraya ke 13 nanti agaknya nak undi sapa?
Enhanced by Zemanta

31 Aug 2010

Ceramah Ramadhan

Ceramah disampaikan oleh Ust mutalib sempena hari kemerdekaan di Masjid AnNur, Junjong. Topik utama berkisar pada takwa di kalangan manusia.

23 Jul 2010

Cerita Hantu dari Lim Guan Eng.



In a press conference at Dewan Sri Pinang on 14 July 2010, Chief Minister described UMNO as 'Hantu pun dia, manusia pun dia' because he said on one hand, UMNO is portraying themselves as saviour of Malay kampungs. However, on the other hand, he claimed UMNO merely played up issues of two Malay kampungs while ignoring the other six kampungs in Jelutong which are not Malay populated.

CM Lim asserted that the issue in the eight kampungs in Jelutong is in court and the state cannot intervene at this moment or it will be seen as contempt of court. The land belong to the developers and they have taken the matter to the courts. 

However, Lim said the state will look at it from the social angle and is concerned with the problem.

He also pointed out to the press the problem in Kampung Tanjong Tokong where the land belongs to UDA and the eviction and demolition of the kampung is under UDA. Yet, the state is accused of their action.

8 Jul 2010

Zulkifli Nordin Yang Terus Busuk

petikkan dari:  http://msomelayu.blogspot.com/2010/07/susupan-pagi.html

KEBUSUKAN itu kalau sudah terlalu sangat ia tidak dapat disembunyikan lagi. Usahalah macam mana sekali pun hendak melindunginya ia tetap juga akan berbau. Sebaliknya makin ditutup ia makin melarat. Sudah menjadi sunatulah, bahawa kebatilan itu tidak boleh ditegakkan.

Begitulah apa yang dapat disimpulkan dengan sikap dan tindak tanduk ahli Parlimen Kulim Bandar Baru, Zulkifli Nordin. Busuknya bukan setakat memualkan tetapi sudah ke peringkat memuntahkan. Semasa berlaku tsunami di Aceh dulu saya tiba ke negeri berkenaan ketika mayat bermembekak dan bergelimpangan. Bau mayat Tuhan saja yang tahu. Betapa pun busuk namun bau itu terpinggir juga dari deria rasa dan ingatan saya. Namun kebusukan Zulkifli Nordin ini tidak mahu beralih dari saraf pengalaman saya mengenainya.

Semalam di parlimen tanpa didesak dan diminta sesiapa dia sendiri mengakui berbohong kepada orang ramai di sepanjang kerjaya politiknya. Dia mengakui berbohong mengenai Anwar Ibrahim diracun dengan arsenik. Dia memberi tahu dunia segala apa yang dilemparkan kepada kerajaan sebelum ini ada strategi yang diatur dan disusun oleh Anwar. Nauzubilahimina zalik.

Dia mengakui dialah yang membawa isu Anwar dirancun dengan arsenik. Dia mengakui dia ke depan dalam isu berkenaan. Dakwaan itu betul, cuma yang beluknya dia meletakkan kesalahan itu kepada Anwar Ibrahim yang membuat strategi itu. Dia kata dia disuruh berbuat demikian. Kalau benar Anwar menyuruh dari situ orang sudah dapat merasakan betapa ahli parlimen ini seorang yang pandir dan tidak bertindak mengikut akal yang sihat.

Soalnya benarkan Anwar yang menyuruhnya?

Apa yang diperkatakan Zulkifli dulu, kini dan selamanya (pinjam slogan Umno) adalah temberang besar yang mungkin sudah tercatat di langit akhirat mengenai Zulkifli Nordin.
Catatan ini kabur untuk dilihat hari ini tetapi ia akan menjadi besar dan terang bersama segugusan pembohongan beliau yang akan datang dari masa ke semasa. Tengoklah...apa yang berlaku seterusnya.

Hari ini dia mengakui dia silap dan telah menyesali atas apa yang berlaku. Betulkah dia menyesali dan insaf. Saya yang mengenali dia secara peribadi tidak fikir dia akan insaf. Kalau dia benar-benar kesal dan sudah bertaubat dia tidak permainankan Tuhannya. Kerana hari ini dia terus galak dan mencipta pembohongan demi pembohongan baru bagi menghidupkan aksi politik munafiknya. Semoga Tuhan akan memaafi saya kerana pernah membawa manusia ini berteleku di hadapan Kabbah 12 tahun lalu.

Apakah wakil rakyat bebas ini sudah memohon keampunan atas apa yang berlaku? Mungkin! Tetapi bila sekali lagi dia menyalahkan Anwar terhadap tindak tanduknya itu, menyebabkan kita keliru apakah dia insaf atau pun bertaubat atas perbuatan beliau itu.

Apa yang berlaku ke atas Zulkifli itu umpama tangki najis di belakang rumah yang sudah penuh dengan tahi. Ia sudah sebak dan melimpah. Walaupun ditutup tetapi ia membuak-buak ke atas juga. Kita percaya Zulkifli cuba menutup segala kebusukan sejak beliau berpaling tadah dan pelahap dengan wang dari UBN dan demi mengekalkan kedudukannya sebagai ahli parlimen.

Tetapi kerana ia terlalu banyak menyebabkan tidak mampu melindungi. Beranikah dia menanfikan beberapa perjanjian dan persetujuan yang beliau sebut dan buat dengan Najib Razak, dan seorang menteri? Saya dengar dan saya ingat semuanya. Buat masa ini saya tidak tergamak untuk memperkatakannya.

Umpama tangki najis tadi ia melimpah dan terkena ke atas batang hidungnya sendiri. Sebab itu saya kata dia ini umpama bunga kembang pagi saja. Molek dan cantiknya setakat pukul lapan, tetapi akan kecut menjelang tengah hari dan akan hancur bila tiba waktu Asar. Kini periodenya untuk menempuh kehancuran. Habis saja penggal parlimen ke 12 ini maka masuk kuburlah Zulkifli bersama geng-geng bebas yang lain. Usah risau saat itu nanti sama-samalah kita mentalqinkan mereka.

Mengenai kebejatan dan kebajiangan politik beliau ini saya sudah meramlkan setahun sebelum beliau membuat onar melarikan diri. (Baca semua posting saya mengenainya). Malangnya ada penyokong Pakatan Rakyat yang otak kemetot menuduh saya membuat fitnah. Hari ini dunia mengetahui apakah yang saya spekulasi itu fitnah atau apa?

Teringin saya mendengar ulasan si otak kemetot berhubung dengan kedudukan Zulkifli Nordin hari ini ataupun tentang maruah dan wibawa politiknya. Apakah dia masih balik ke Kulim dan masih memegang tongkat di mimbar menyampaikan khutbah Jumaat? Atau pun masih mengadakan ceramah dan kuliah agama di serata surau dan pejabat kerajaan dan swasta dengan mendapat wang seratus dua yang kononnya untuk diberikan kepada parti? Ceritalah.

Dengan gelagat dan kebusukan yang Zulkifli lumurkan sendiri pada dirinya itu, marilah kita tutup kisah si budak kecil ini. Biarlah dia bermain dengan guli-guli politiknya di bawah rumah. Penyokong Pakatan Rakyat khasnya dan rakyat umumnya jangan terkilan dan sedih atas apa yang berlaku. Sama-sama kita dengar suatu hari nanti mengenai berita Zulkifli Nordin terlekat biji guli di tengkok dan akan diketawakan di segenap jalan yang dilewatinya.

6 Jul 2010

Malaysia Bankrap - suatu fakta

http://tukartiub.blogspot.com/2010/07/satu-pandangan-tentang-ekonomi.html

Idris Jala berkata bahawa dalam masa yang tidak lama lagi negara kita ini boleh jatuh bangkrap atau muflis. Sebenarnya ini satu kenyataan yang jujur. Susuk yang bernama Idris Jala ini bukan orang politik. Susuk ini tidak diundi oleh orang ramai untuk dijadikan pemimpin. Susuk ini seorang birokrat. Justeru apa yang disuarakan adalah pandangan seorang professional birokrat bukan huh hah huh hah dari seorang politikus.

Tidak ada perhitungan politik dalam kenyataan Idris Jala. Apa yang di luahkan adalah hasil dari rumusan pembacaan angka dan fakta. Angka dan fakta yang dianalisa untuk memberikan pandangan masa depan ke atas ekonomi negara ini. Pandangan Idris Jala ini tidak ada sangkut paut dengan kepentingan politik ketua Umno bahagian Bacok atau berkait dengan cita-cita bekas Mufti Perlis menghantar kuda-kudanya menyelam ke dalam Umno.

Kenyataan Idris Jala ini telah disangkal. Diperlekeh. Dipertikai. Ramai diantara kita kurang sedar bahawa kebenaran jika kita tidak menyedarinya tidak bermakna kebenaran itu tidak wujud. Kebenaran itu tetap wujud tanpa kita sedar atu tidak.

Banyak warga terlupa kenyataan Najib Razak ketika bahan bakar minyak petrol hendak dinaikkan empat tahun dahulu. Najib telah mengajukan agar kita mengubah gaya hidup. Tapi yang amat penting dalam kenyataan ini ialah negara Malaysia akan menjadi negara pengimpot minyak pada tahun 2016. Ini bererti ‘Puncak Minyak – Peak Oil’ telah melintasi Malaysia.

Saya telah menulis banyak tentang ‘ Puncak Minyak’ dan Hubbert Peak Oil Theory. Saya telah meneliti fakta, angka dan kenyataan dari orang-orang penting yang bersangkutan dengan minyak. Orang-orang ini juga mengendalikan risikan pertahanan, kelengkapan ketenteraan yang berkait rapat dengan pengeluaran bahan bakar petrol. Semua yang saya baca dan fakta yang ditemui telah meyakinkan saya bahawa dunia telah melintasi puncak minyak.

Melintasi puncak minyak bermakna bekalan bahan bakar minyak semakin susut dan berkurangan. Jumlah bekalan minyak ini kian susut hari demi hari. Satu demi satu negara pengeluar dan pengekspot minyak kini berubah menjadi negara pengimpot minyak. Pada tahun 2016 malah mungkin lebih awal lagi – kita juga akan menjadi negara pengimpot minyak.

Apa sangkut paut minyak, Hubbert Peak Oil Theory atau risikan perang dengan kenyataan Idris Jala yang mengatakan Malaysia akan jatuh bangkrap? Jawabnya: semua ini sangkut bersangkut dan kait mengait.

Memahami politik dan ekonomi sebenarnya adalah keupayaan kita untuk menyambungkait - fakta ekonomi, fakta politik, kenyataan resmi, babak politik dan ucapan ucapan dari ahli politik dan dari pakar ekonomi. Semua ini bukan fakta atau angka-angka rahsia. Kita boleh membacanya dan meneliti data-data dari media arus perdana. Memang betul kalau kita kurang arif maka kita akan melihat fakta ekonomi, kenyataan politik dan ucapan politikus ini terpisah-pisah, bersimpang siur tidak tentu hala. Sebenarnya tidak.

Apa yang wajib kita lakukan ialah menyambungkan semua ini - menyusun dan mengaturnya secara linear untuk menjadi satu cerita. Dalam keilmuan moden - naratif /cerita ini dipanggil political ekonomi - satu cabang ilmu dimana politik dan ekonomi tidak dapat dipisah-pisahkan. Malah politik itu dilihat sebagai jurumudi untuk ekonomi.

Dari pengamatan dan pembacaan – saya cukup yakin bahawa ekonomi kapitalis hari ini sedang mengalami satu krisis yang paling tenat. Bila saya katakan krisis ekonomi kapitalis ini yang menjadi jurutunjuknya ialah ekonomi Amerika Syarikat. Krisis yang melanda ekonomi Amerika Syarikat hari ini lebih tenat dari krisis di zaman ‘Depression’ atau zaman meleset tahun 1929 dahulu.

Semenjak September 2008 dahulu sistem ekonomi kapitalis telah diserang oleh satu demi satu permasaalahan. Bermula dengan bocornya dana cagaran – apabila si pehutang pembeli rumah tidak lagi sanggup membayar. Rumah-rumah dirampas oleh bank. Rumah-rumah yang dimiliki oleh bank ini bertimbun-timbun sehingga memufliskan bank. Ini dipanggil fenemona ‘sub-prime loans’.

Sesudah bank jatuh bankrap, diikuti pula dengan tertutupnya lembaga dana gergasi – Goldman Sachs - yang selama ini menjalar dan menelan keuntungan berbilion dollar. Kedudukan Wall Street menjadi goncang – bank pelaburan dan ‘hedge fund’ jatuh muflis. Tidak cukup dengan ini timbul pula masaalah bank tidak cukup kecairan ringgit dan sen untuk terus beroperasi dengan pelanggan.

Seorang Mamat telah dilanggar kereta , apabila dibawa ke hospital ambulan pula berlanggar, sesampai ke hospital – hospital terbakar. Cari tuan doktor tak jumpa-jumpa kerana semua tuan doktor telah membunuh diri. Metapora ini pun masih belum cukup penuh untuk menggambarkan betapa besarnya krisis ekonomi Amerika Syarikat hari ini.

Lihat dan baca - G8, G10, G 37, G200, G3000 dan pelbagai macam G telah dan sedang bersidang dalam usaha mencari jalan untuk menyelesaikan masaalah ekonomi kapitalis ini. Mesyuarat demi mesyuarat. Konferensi demi konferensi. Persidangan demi persidangan telah diadakan.

Pelbagai cadangan telah diajukan. Beberapa cadangan telah diterima dan dijalankan. Kongres Amerika telah meluluskan 700 bilion dollar untuk menutup hutang yang bocor. Banyak syarikat telah jatuh muflis. Duit sebanyak ini hanya menangguh kan bisul yang akhirnya akan meletus. Akhirnya masalah yang sama telah melimpah ruah ke Eropah.

Pada ketika ini Bank Dunia, IMF dan lembaga-lembaga pemikir puak kanan telah mencadangkan agar dasar - berjimat cermat – dijalankan untuk meredakan keadaan gawat ekonomi yang berpanjangn ini. Di Eropah, negara pertama yang jadikan ‘ tikus percubaan ‘ ialah Greece kerana negara ini dikatakan ekonominya hampir lungkup. Hutang negara telah bertimbun tambah dan Greece tidak ada keupayaan untuk membayar bukan ibu hutang tetapi bunga. Jika Greece tidak diselamatkan penyakit ini akan merebak ke Sepanyol dan Itali.

Apa sebenarnya dasar ‘berjimat cermat’ ini? Jimat cermat bermakna kaum buruh dan warga Greece yang bekerja tidak ada lagi ‘overtime’, tidak ada lagi cuti bergaji, bayaran insuran perubatan dinaikkan, duit pencen dipotong, sumbangan KWSP majikan dikurangkan, banyak sokongan ekonomi akan dilupuskan. Belanjawan negara akan dikurangkan – semaksimun yang boleh.

Bila ‘berjimat cermat’ ini diajukan jawapan rakyat Grece ialah turun ke jalan raya. Ini kerana rakyat biasa merasakan yang mereka telah dipaksa mengikat perut walhal bank-bank, syarikat besar dan gedung-gedung perniagaan tidak pula dinaikan cukai. Malah diketahui umum syarikat-syrikat ini ada pelbagai cara untuk mengelak dari membayar cukai. Malah syarikat-syarikat inilah yang sering melakukan pembocoran ekonomi.

Bila sampai ke babak ini maka kita bertemu kembali dengan al-kesah Idris Jala. Susuk yang bernama Idris Jalan ini sedia memahami bahawa bencana ekonomi yang sedang dihadapi oleh Greece akan sampai juga ke Malaysia. Hanya masa yang akan menentukan.

Seperti di Greece kita sedang melihat beberapa suara telah mencadangkan ajenda ‘berjimat cermat’ dan ‘mengikat perut’. Menteri Telor dan Gula Sabri Yacob telah beberapa kali menyatakan bahawa subsidi akan di tarik balik. Najib juga telah berkata bahawa berbilion ringgit duit yang digunakna untuk subsidi tidak baik untuk ekonomi negara. Suara suara sumbang menyokong langkah ‘berjimat cermat; ini telah mula kedengaran. Berkali-kali rakyat seluruh Malaysia dingatkan bahawa subsidi bahan bakar minyak akan menempangkan ekonomi negara.

Austerity atau dasar berjimat cermat adalah ajenda IMF dan Bank Dunia. Dasar ini diajukan - atau dipaksakan - kepada kerajaan. Kerajaan akan dipaksa untuk mengurangkan perbelanjaan negara. Mengikut sefer IMF dan Bank Dunia perbelanjaan kerajaan memberi subsisdi kepada rakyat ini tidak sehat untuk perkembangan ekonomi.

Dalam sistem ekonomi kapitalis tidak harus ada subsidi – subsidi merosakan pasaran. Mengikut IMF pasaran akan mencari harga dan memberi penilaian terhadap barang-barang – inilah apa yang dikenali sebagai perdagangan bebas atau ‘free trade’.

Idris Jala pasti telah melihat data, angka dan statistik ekonomi negara dengan lebih teperinci. Angka dan statistik negara yang sulit-sulit juga pasti telah berada diatas meja Idris Jala. Dia juga pasti telah menghitung hutang negara, bond yang telah sampai masa untuk dibayar, duit simpanan negara dan emas negara. Setelah meneliti semua ini maka adalah tidak silap apabila Idris Jala membawa berita bahawa Malaysia boleh jadi macam Greece dalam masa beberapa tahun lagi.

Sayangnya politikus akan menembak mati si pembawa berita – jika berita itu tidak sedap didengar. Atau jika berita itu menganggu keseronokan politikus yang sedang berpesta mengelentong orang ramai. (TT)

2 Jul 2010

Najib penakut ke?



Tukar SUK, Pegawai Kewangan dan Penghulu

Di Kedah bukan setakat SUK yang kena tukar tapi juga penghulu mukim. Penghulu di Kedah sekarang adalah lantikkan oleh kerajaan BN yang lalu. Kalau bukan penyokong kuat UMNO tak kan dapat jadi penghulu. Bila PR menawan kedah dalam PRU lalu penghulu-penghulu ini tetap kekal, dibayar gaji oleh kerjaan negeri, tapi kesetiaan masih berkhiblat kepada UMNO.

Dah banyak rahsia pentadbiran kerajaan negeri yang di bocorkan oleh mereka.

(http://kopitiam-bang-nan.blogspot.com/)



J CODE

Jika J-code ini dilaksanakan agaknya kes pembunuhan Altantuya akan masuk dalam senarai atau tidak?



2 Jun 2010

Bodoh punya hantu

Dari akhbar The Star semalam 1 Jun 2010.

Zaman la pun ada hantu lagi nooo. Hantu ni kacau polis di balai pulak tu. Balai polis baru di Betong, 50km dari Kuching, Sarawak.

Awat la hantu ni tak mai kacau di Bukit Aman. Di Bukit Aman hantu ni boleh merupa macam Musa Hassan, pasai dia pun hantu jugak.

Tu la, sebelum jadi hantu tak mu pi sekolah dulu. Bila dah jadi hantu, jadi la hantu bodo.
clipped from thestar.com.my

Female ghost in police lock-up disturbs cops

A PONTIANAK has apparently been disturbing officers on night duty at the Betong district police headquarters about 150km from Kuching.

The apparition of a long hair woman in a white dress has been spotted several times in the lock-up.

It was also seen around the police station.

“Its face is similar to an officer here. When it is given instructions, it would only keep quiet,” said a source quoted in Harian Metro.

Such incidents have been happening ever since the police headquarters shifted to the current location in April.

The police has sought the services of an ustaz to get rid of the ghost.

The ustaz, apparently, found that the spirit of the woman was not in peace.

“We were told that the woman, when she was alive, was a rape victim and was murdered here.”

Betong OCPD Deputy Supt Mohd Bukhori Saffai said three policemen had been disturbed by the ghost over the past month.

The latest incident happened last week.

 blog it

31 May 2010

Komando Israel serang konvoi bantuan ke Gaza



2:24 PM 31/5/2010

Israeli forces have attacked a flotilla of aid-carrying ships aiming to break the country's siege on Gaza.

Up to 16 people were killed and dozens injured when troops stormed the Freedom Flotilla early on Monday, the Israeli Army Radio said.

The flotilla was attacked in international waters, 65km off the Gaza coast.

Footage from the flotilla's lead vessel, the Mavi Marmara, showed armed Israeli soldiers boarding the ship and helicopters flying overhead.

Al Jazeera's Jamal Elshayyal, on board the Mavi Marmara, said Israeli troops had used live ammunition during the operation.

The Israeli Army Radio said soldiers opened fire "after confronting those on board carrying sharp objects".

Free Gaza Movement, the organisers of the flotilla, however, said the troops opened fire as soon as they stormed the ships.

They also said the ships were now being towed to the Israeli town of Haifa, instead of Ashdod to avoid waiting journalists.

Earlier, the Israeli navy had contacted the captain of the Mavi Marmara, asking him to identify himself and say where the ship was headed.

Shortly after, two Israeli naval vessels had flanked the flotilla on either side, but at a distance.

Organisers of the flotilla carrying 10,000 tonnes of humanitarian aid then diverted their ships and slowed down to avoid a confrontation during the night.

They also issued all passengers life jackets and asked them to remain below deck.

Al Jazeera’s Ayman Mohyeldin, reporting from Jerusalem, said the Israeli action was surprising.

"All the images being shown from the activists on board those ships show clearly that they were civilians and peaceful in nature, with medical supplies on board. So it will surprise many in the international community to learn what could have possibly led to this type of confrontation," he said.

Meanwhile, Israeli police have been put on a heightened state of alert across the country to prevent any civil disturbances.

Protests

Condemnation has been quick to pour in after the Israeli action.

Thousands of Turkish protesters tried to storm the Israeli consulate in Istanbul soon after the news of the operation broke. The protesters shouted "Damn Israel" as police blocked them.

Turkey is also reported to have summoned the Israeli ambassador to lodge a protest.

"(The interception on the convoy) is unacceptable ... Israel will have to endure the consequences of this behaviour," the Turkish foreign ministry said in a statement.  

Ismail Haniya, the Hamas leader in Gaza, has also dubbed the Israeli action as "barbaric".

Hundreds of pro-Palestinian activists, including a Nobel laureate and several European legislators, were with the flotilla, aiming to reach Gaza in defiance of an Israeli embargo.

But Israel had said it would not allow the flotilla to reach the Gaza Strip and vowed to stop the six ships from reaching the coastal Palestinian territory.

The flotilla had set sail from a port in Cyprus on Sunday and aimed to reach Gaza by Monday morning.

Israel said the boats were embarking on "an act of provocation" against the Israeli military, rather than providing aid, and that it had issued warrants to prohibit their entrance to Gaza.

It asserted that the flotilla would be breaking international law by landing in Gaza, a claim the organisers rejected.




(Celaka Israel, celaka UPCO, celaka UMNO)

28 May 2010

Berita Gempa Bumi

image

Gempa bumi kuat terkini berlaku sekitar Pulau Vanuatu, lokasinya di selatan Pasifik. Dua kali berlaku gegaran kuat, pertama pada 27.5.10 magnitud 7.2, kedua pada 27.5.10 magnitud 6.4. Amaran sunami di keluarkan tapo telah ditarik balik kemudian.

Jarak tempat berlakunya gempa sejauh 7480km dari Kulim. Jauh tu kan.? Tak perlu bimbang kerana sunami kalau berlakupun tak akan sampai Malaysia.

Sunami kedua kat tempat kita hanya akan berlaku pada tahun 2012 nanti.

Kayanya dia ni!

image
Keratan di atas adalah petikkan dari TVSelangor.

Usahawan ni agaknya dari parti mana ya? Selalunya duti yang dijoli ke jalan haram datangnya dari sumber haram juga. Nak dapat dut haram macam ni kena la rapat dengan RM (Rosmah Mansor). Patutla Idris Jala kata lagi 9 tahun Malaysia akan bankrap, tak ada berkat, kekayaan negara tiris ketangan si celaka. Nak elak negara dari bangkrap, subsidi nak kena potong. Duit negara tak cukup tampong perbelanjaan sebab hasil negara orang lain rambat. Manafaat kekayaan negara rakyat tak dapat, yang dapat manafaat ialah Megan Fox dengan Lindsay Lohan.

Kalau tak ada duit puluh puluh juta macam mana nak joli sakan macam tu. Tanah TUDM Sg Besi macam mana malaun ni boleh dapat? Rosmah dapat komissen berapa puluh juta pula?

Megan Fox
Lindsay Lohan
Dalam Kongress PKR yang berlangsung di Kota Baharu, banyak pendedahan akan dilakukan. ZulEmpat Kulim juga akan di telanjangkan nanti. Tunggu tengok la ZUL oi.

25 May 2010

Baju Merah di Thailand, Baju Merah di Malaysia.


Golongan baju merah yang buat kacau di Thailand diharap jangan merebak ke negara kita pula. Berkampong di Bangkok di pusat perniagaan di tengah bandar menjejaskan institusi kewangan dan perlancongan. Pejabat kedutaan asing juga banyak terdapat di sini.

Bila gologan Baju Merah ala Thai ini akan muncul di Malaysia? Jawabnya selepas Pilihan Raya Umum ke 13 nanti. Bila Umno/BN kalah depa akan bertindak macam geng baju merah Thailand, merusuh di bandar utama, bertindak tidak mengikut lunas undang-undang.



Hanya Umno/BN yang akan dapat mengekalkan keamanan, hanya Umno/BN akan mengekalkan pertumbuhan ekonomi. Ini lah racun yang ditanam dalam minda sebahagian dari pegawai kerjaan sekarang termasuk pasukkan keselamatan.

Aku cadangkan supaya Umno buat kursus kepada ahli disemua peringkat, kursus macam mana nak jadi pembangkang. Kejutan besar akan berlaku dalam PRU13 nanti, kalau tak tune kepala hotak orang Umno supaya dapat menerima kelalahan, ramai juga rasanya yang akan sewel dan masuk Tanjung Rambutan. Nak buat macam mana, masa tu peluang rasuah dan peluang untuk songlap duit rakyat sudah tertutup. Bersedialah untuk diheret kemahkamah sorang demi sorang. Time tu mahkamah sudah tak boleh dirasuah macam sekarang.