19 Sept 2008

Karpal saman UTUSAN

clipped from www1.mstar.com.my

Karpal saman fitnah RM10 juta terhadap Utusan Melayu (M) Berhad

KUALA LUMPUR: Anggota Parlimen Bukit Gelugor Karpal Singh hari ini menyaman Utusan Malaysia sebanyak RM10juta berhubung artikel fitnah mengenai ulasannya tentang Islam.

Writ saman itu difailkan di Pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi di Kompleks Mahkamah Jalan Duta melalui syarikat peguam Karpal Singh & Co.

Karpal, yang juga seorang peguam mendakwa artikel yang diterbitkan pada 25 Ogos bertajuk:"DAP diingat jangan bakar perasaan Melayu" telah menyebut bahawa Karpal membuat kenyataan mengenai Islam dalam ucapan aluannya pada Kongres Kebangsaan DAP ke15 pada 24 Ogos.

Beliau mendakwa perkataan-perkataan fitnah itu yang difahaminya membawa makna antara lain bahawa Karpal adalah ahli politik yang berniat jahat di kalangan masyarakat berbilang kaum di negara ini, adalah salah dan berniat jahat untuk menjejaskan karier politik dan profesionalnya.

Karpal yang juga Pengerusi DAP Kebangsaan itu berkata beliau telah secara konsisten mempertahankan dalam ucapannya di khalayak dan semasa menjadi anggota Parlimen di Dewan Rakyat lebih 26 tahun lalu bahawa Islam adalah agama rasmi negara ini seperti yang termaktub di bawah Artikel 3 (1) Perlembagaan Persekutuan.

Karpal berkata beliau telah memberikan notis kepada Utusan untuk menarik balik dan meminta maaf tanpa menjejas haknya dalam prosiding undang-undang terhadap akhbar itu dan menyatakan bahawa demi kebaikan Utusan, akhbar itu perlu mengikut kehendaknya untuk tujuan pengurangan gantirugi yang mana akhirnya akan diarahkan oleh mahkamah terhadap akhbar itu.

Katanya Utusan akur permintaan itu dan telah menerbitkan Ralat pada 26 Ogos dan memberikan permohonan maaf tanpa syarat kepada beliau dan menerima bahawa perkara yang diadukan tidak berasas.

Katanya penerbitan perkataan fitnah itu oleh Utusan sehari sebelum hari mengundi pada pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh bertujuan memalukan beliau dengan kedudukannya sebagai pemimpin gabungan Pakatan Rakyat dalam usaha memastikan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datuk Seri Anwar Ibrahim akan kalah dalam pilihan raya itu.

Beliau menuntut RM10 juta bagi ganti rugi am, gantirugi teruk, faedah gantirugi teladan, kos dan sebarang relif yang dianggap patut oleh mahkamah. BERNAMA

blog it