24 Mar 2009

Kaedah MAIL2BLOGGER


(Klik pada imej diatas untuk paparan lebih jelas)

Aku sarankan blogger yang tengah buat liputan di ke tiga-tiga PRK guna kaedah ini untuk buat liputan berita. U all punya posting akan dapat masuk dalam blog dgn cepat, bermakna pengunjung blog akan mendapat berita terkini terus dari tempat blogger buat lapuran.

Pertama, kena buat setting kat BLOGSPOT. Rujuk imej di atas sebagai panduan.

Kedua, para blogger kena ada mobile phone yang boleh MMS. Snap gambar dengan mobile phone. MMS gambar dan cerita ke alamat email seperti dalam step no.3 tu. Pada step no.3 anda boleh taipkan apa saja perkataan rahsia anda, contohnya MSKilogram, atau alBanJariJawa dll dalam kotak tersedia.

Posting boleh di buat dari mana sehaja, contohnya terus dari tapak ceramah, atau dari balai polis ketika anda disoal siasat ( janji ada phone kat kita dan coverage ). Vidoe pendek juga boleh di MMS.

Blogger yang mengunakan WORDPRESS atau VOX pun boleh guna kaedah MMS ini tapi setting lain sikit ler.

Macam biasa la, setiap MMS kena bayar kat telco ikut kadar MMS. Kalau langgan data unlimited, MMS free jer, sebab MMS adalah dikira data.

Sebelum menghatar MMS tu, kena cek dulu mana salah silap, pasal bila dah hantar MMS kealamat email tersebut dah tak boleh edit. Kalau nak edit kena login ke blogspot, maknanya bila ada kemudahan Notebook dan Internet, edit guna kaedah biasa.