23 Sep 2009

"Tambah Nilai" dalam Islam sedia ada.

Pemuda Bani Tamim nak cari jalan nak hidup semula. Yakazah dah dekat kot. Gamaknya Imam Mahadi atau Sheikh Suhaimi nak keluar dari persembunyian dah kot. Sebab tu ARQAM kena aktif semula. Zabidi pernah tulis dalam bukunya "Tersungkur Di Pintu Syorga" mengenai penyelewengan yang berlaku dalam al Arqam.

BAGHDAD, IRAQ - JULY 28: An Iraqi Shiite pilgr...Image by Getty Images via Daylife



Kenapala orang Melayu senang sangat terpengaruh dengan benda karut yang bertopengkan Islam ni.

Ikut sunnah Rasullah s.a.w sudahlah, pasti selamat. Kalau ada "value added" dalam amalan Islam kita kena kaji dan siasat lebih mendalam, selalunya ada unsur penyelewengan.

Diagram of the divisions, sects, schools, and ...Image via Wikipedia

Sebab tu aku tak berapa setuju buat majlis tahlih sebaik saja habis solah raya AidilFitri. Nampak macam hebat, lepas solat, lepas khutbah, ada tahlil beramai-ramai pulak tu. Ini salah satu 'tambah nilai" atau "value added" dalam amalan. Guna akal, buat amalan tambahan, nak kasi nampak hebat. Tak ada pun mana-mana ulamak sebelum ini yang buat. Hadis jauh sekali la.

Jawatan Kuasa masjid kena fikir balik amalan ini. Tahlil selepas solat hari raya, tah ka bid'ah. Benda tak ada, sengaja di ada-adakan.
clipped from thestar.com.my

Al-Arqam making a comeback

KLANG: Former Al-Arqam member and legal adviser Zabidi Mohamed said the setting up of the controversial Ikhwan Poly-gamy Club was an attempt to revive the now-defunct movement.

The club is being led by one of Al-Arqam founder Ashaari Muhamad’s wives, Hatijah Aam, and its members are all from the movement as well.

“The name and the packaging may be different, but the people leading it are the same ones behind the banned Al-Arqam movement,” said Zabidi.

Global Ikhwan Sdn Bhd manages the club, which was set up last month.

Zabidi added that Global Ikhwan was set-up by former Al-Arqam members after their previous outfit, Rufaqa Corporation Sdn Bhd, was busted by the religious authorities a few years ago.


blog it
Reblog this post [with Zemanta]